GUIDE TIL MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024

Oversat  med Google Translate

Nej, han vil ikke være vært i slutningen af ​​januar ... ikke i Frankrig i hvert fald. Monte-Carlo 
Historic Rally 2024 vil sætte liv i de første dage af februar. Som hvert år vil vi finde mange
 drømmeveteranbiler i starten af ​​dette regularity-rally. For at følge det, her er vores guide, 
hvor du vil forstå, hvordan det fungerer, hvor og hvornår det køres, og hvem der kører det.

HVORDAN FUNGERER MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024?

"Spillet" af straffe

Hvert år overrasker "RMCH" visse tilskuere. Og ja, det er ikke den, der passerer dem hurtigst, der vinder. Og det er normalt. Glem ikke, at Monte-Carlo Historic Rally 2024 stadig vil være en VHR regularity-begivenhed, som adskiller sig fra VHRS (Historic Sports Regularity Vehicles), idet den finder sted på en åben vej. Her, i modsætning til Tour Auto for eksempel, ingen VHC klassificering, hvor ridsen tæller. Rangeringen er derfor fastsat efter den, der vil være den mest regelmæssige... men hvad betyder det?

Faktisk skal konkurrenterne i Monte-Carlo Historic Rally 2024 sætte en tid... fastsat af arrangørerne. Så der er ikke tale om at gå efter nogle ridser. Tempoet er dog ikke det samme for alle konkurrenter, da vi skelner mellem høje og lave gennemsnit med forskellige hastigheder at nå.

Hvad der ikke ændres, er det anvendte sanktionssystem:

  • klassisk timing med 1 strafpoint for hver 1/10 af et sekund over eller under den tildelte tid
  • GPS-timing til anden, hvilket giver 10 strafpoint for enhver tidsforskel
  • hver metode begrænser sig til 20.000 strafpoint
  • 30.000 bøde for enhver besætning, der overstiger det pålagte gennemsnit med 20 %, pas på udskejelser!

Pas på, der er ikke tale om at sætte farten ned midt i specialen for at få den rigtige sidste tid. Dette er naturligvis taget i betragtning, men mellemtider er også på programmet. Faktisk skal du holde tempoet igennem hele specialen. De, der er for hurtige og vil sætte farten ned på en given portion, vil også blive straffet!

Dette er, hvad der vil ske under regelmæssighedsspecialerne i Monte-Carlo Historic Rally 2024. Men vi skal også respektere ruten, og det er derfor, tidskontrol og passagekontrol er etableret. På førstnævnte gives en køreplan til hver besætning, som skal klokke ind til tiden (± 1 minut). På sidstnævnte skal man påpege og dermed vise, at man har taget den rigtige vej.

Tilføj nogle tekniske sanktioner i tilfælde af dårlige dæk eller belysningsfejl, men også når 
assistancekøretøjet kommer ind i specialen eller endda i tilfælde af reklame, der er for stor eller for
 forbudte produkter. Disse sanktioner vil være underlagt forudgående advarsel og vil kun blive anvendt
i tilfælde af en gentagelsesforseelse.

Endelig vil der stadig være én måde at blive straffet under Monte-Carlo Historic Rally 2024: ved ikke at respektere motorvejskoden. Dette er rollen som GPS-trackere og hastighedsoverskridelser, og alle 
andre forseelser vil blive straffet afhængigt af de begåede forseelser.

Hvilke biler er i starten af ​​Monte-Carlo Historic Rally?

Du kan ikke komme ind i Monte-Carlo historique med en hvilken som helst gammel bil. Siden 2022 
har vi accepteret alle biler, der deltog i Monte-Carlo-rallyet mellem dets begyndelse og den 51. udgave, 
dvs. 1983-udgaven. De er derefter opdelt i forskellige kategorier:

  • Kategori I: biler bygget før 31.12.1965
  • Kategori II: biler bygget mellem 01/01/1966 og 31/12/1971
  • Kategori III: biler bygget mellem 01/01/1962 og 31/12/1976
  • Kategori IV: biler bygget mellem 01/01/1976 og 31/12/1982

Udvalget af modeller er ret bredt med 97 mulige mærker, nogle meget godt repræsenteret og andre 
meget sjældnere. Vi beskriver deltagerne til Monte-Carlo Historic Rally 2024 nedenfor.

Disse biler har brug for "papirer" for at deltage i begivenheden. Det historiske tekniske pas er et 
godt grundlag (som vil være gyldigt i alle andre arrangementer), men du kan også køre med et pas til 
en historisk regulær rallybil eller et FIVA identitetskort. Medlemmerne af besætningen skal fremvise 
et regelmæssigheds- eller konkurrencekørekort udstedt af et medlemsforbund af FIA eller et 
konkurrencelicens til begrænset hastighed udstedt af Automobile Club of Monaco, og som ikke kun 
er gyldigt på denne test.

Startrækkefølgen

Veteranbilerne i Monte-Carlo Historic Rally 2024 vil køre hvert minut, undtagen i sidste etape, om natten, hvor intervallet falder til 30 sekunder.

På den første dag, for klassifikationsfasen, starter køretøjerne i rækkefølgen efter løbsnumrene. Derefter vil vi fra den fælles fase bruge klassifikationen til at definere startrækkefølgen for bilerne. Opmærksomhed, lille nuance: Disse placeringer er en smule forfalskede, da de høje gennemsnit altid starter før de lave gennemsnit (for at undgå "trafikpropper"). Bemærk, at dette kan være en fordel, især for lave gennemsnit på godt sneet terræn: Vejen er allerede godt fejet, når mandskaberne angriber specialetaperne.

Gennemsnittene

Vi fortalte dig om gennemsnittet, disse bestemmer den hastighed, hvormed konkurrenter skal dække regelmæssighedsspecialiteterne i Monte-Carlo Historic Rally 2024. ACM pålægger ikke et gennemsnit, men giver denne tabel til konkurrenterne, som derefter kan vælge frit. deres gennemsnit... selv om kommissærerne forbeholder sig retten til at ændre gennemsnittet af visse biler (en Audi Quattro med et lavt gennemsnit for eksempel...):

HVAD ER RUTEN FOR MONTE-CARLO HISTORIC RALLY 2024?

I år finder det "moderne" Monte-Carlo Rally sted fra den 22. til den 28. januar. Og da vi ikke kan afvikle de to stævner samtidigt, skal vi give embedsmændene et par dage til at trække vejret, inden vi går i gang med Monte-Carlo Historic Rally 2024. Derfor vil regularitetstesten i år hovedsageligt finde sted i februar måned og det slutter ikke under den anden store begivenhed, som er Rétromobile, men vil starte under Rétromobile!

Afgangsbyerne og koncentrationsruten:

3 afgangsbyer i 2022, 5 sidste år. Monte-Carlo Historic Rally 2024 byder på 4 startbyer i år. For road marathon-entusiaster vil Glasgow være det fjerneste udgangspunkt. At opsummere :

  • Glasgow, afgang onsdag den 31/01 kl. 8:30 (10 biler ±2150 km)
  • Bad-Homburg, torsdag 01/02 kl. 14.00 (40 biler ±1220 km)
  • Milano, torsdag 01/02 kl. 18.00 (120 biler ±960 km)
  • Reims, torsdag 01/02 kl. 19 (130 biler ±1000 km)

Der er stadig lang vej for deltagere, der skal køre om natten. Denne første etape, kaldet "koncentrationskurset", slutter i Monaco, ved Parc Fermé fredag ​​den 2. februar mellem kl. .

Hvis du vil se dem passere gennem Frankrig, giver vi dig dette bord. Endnu en gang er tiderne omtrentlige (for ankomsttid på stedet, men ikke for afgangstidspunkt) og vil især afhænge af vejenes tilstand. Andre CP'er er på programmet, men vi starter i Langres, hvor konkurrenterne fra Monte-Carlo Historic Rally 2024 fra Reims, Bad Homburg og Glasgow vil omgruppere.

Lørdag den 3. februar: Klassifikationsfasen af ​​Monte-Carlo Historic Rally 2024

Natten vil have været kort, uanset dens sande længde, efter en første søvnløs nat tilbragt på vejen i biler, der ikke rigtig er på det højeste niveau af komfort! Konkurrenterne kommer ind til sagens kerne lørdag den 3. februar med klassementstrinnet, i rækkefølge derfor.

Afgangen vil være fra Monaco kl. 7.00 med en god forbindelse og de første specialetaper:

  • SR1: Soleilhas – Castellane, fra kl. 9:50 med udsigt over Chaudanne-søen for enden
  • SR2: Chaudon-Norante – Digne les Bains fra kl. 11:05 med Col du Corobin

Det er også i Digne les Bains, fra kl. 11.55, Place du Tampinet, at tidskontrollen midt på dagen finder sted med en mini-snackpause (hvis konkurrenterne ikke er forsinket). Så starter det hurtigt igen:

  • SR3: Ventavon – Chabestan fra 13:15 med Col de Faye

Klassifikationsfasen af ​​Monte-Carlo Historic Rally 2024 vil omfatte en mere speciel end sidste år, og denne gang vil det være i Vercors:

  • SR4: La Cîme du Mas – Col Gaudissart fra 15:45 med Col de l’Écharasson

Så er det nedstigningen til Valence med et tidstjek i Saint-Jean-de-Royans klokken 16.35 og de første ankomster til Valence fra klokken 17.35, naturligvis på Champs de Mars.


Søndag den 4. februar: Fælles etape 1 af Monte-Carlo Historic Rally 2024

Søndag er det løgn... ja næsten da afgangen først bliver kl. 8.00. Så er det tid til Ardèche-delen af ​​Monte-Carlo Historic Rally 2024 for denne første fælles etape.

  • SR5: Lyas – Pourchères fra kl. 9:20, hvor stævnet ikke har bestået i over 20 år

Så er det tradition: Konkurrenterne stopper ved La Remission des Jouanny. Til stedets 60 års jubilæum byder en helt ny rød og hvid asfalt velkommen til konkurrenterne! Så vil det være en sjælden version af "Burzet", som vil blive tilbudt:

  • SR6: Freyssenet – St-Martial fra kl. 10:40.

Frokostpausen afholdes i St-Agrève fra kl. 12.10 med regionale produkter, inden turen går nordpå om eftermiddagen:

  • SR7: St-Bonnet-le-Froid loop, fra kl. 12.45.
  • SR7: Lalouvesc – Labatie-d’Andaure, fra kl. 13.45.

Det er klart, at Monte-Carlo Historic Rally 2024 vender tilbage via Quai Farconnet i Tournon-sur-Rhône fra kl. 15.30 (med, som hvert år, mange aktiviteter), mens de første deltagere forventes i Valence omkring kl. 16.20 om eftermiddagen.

 

Mandag den 5. februar: Fælles etape 2 af Monte-Carlo Historic Rally 2024

Til den anden sløjfe af Monte-Carlo Historic Rally 2024, der starter og slutter i Valence, vil konkurrenterne drage afsted kl. 8 om morgenen mod Diois og Baronnies. Endnu et godt program:

  • SR9: Valdrôme – La Piarre fra kl. 10:10 via Col de Carabes
  • SR10: Laborel – Montauban sur l’Ouvèze fra kl. 11:25 med Col de Perty

Frokostpausen finder sted i Buis-les-Baronnies fra klokken 12.40 og så starter den igen:

  • SR11: Saint-Jalle – Rémuzat fra kl. 13.15 med Col de Soubeyrand
  • SR12: Recoubeau-Jansac – Pennes-le-Sec fra 14:40 med Col de Pennes

Monte-Carlo Historic Rally 2024 vil derefter passere gennem Crest for a Time Control, fra kl. 15.55, inden de går til Valencia, hvor de første konkurrenter ankommer fra kl. 16.50.

Tirsdag den 6. februar: Fælles etape 3 af Monte-Carlo Historic Rally 2024

Afgang fra Valencia... med kufferterne. 2024 Monte-Carlo Historic Rally vil gå tilbage til Monaco, men ruten vil omfatte sin del af specialetaper:

  • SR13: St-Nazaire-le-Désert – La Motte-Chalançon fra kl. 8.35.
  • SR14: Roussieux – Laborel fra kl. 9:50 med passene Reychasset og Pierre-Vesce

Et tidstjek, ved middagstid, vil finde sted i Saint-André-les-Alpes, før det går på vejen igen.

  • SR15: Collonges – Col de Saint-Raphaël fra kl. 13.35.

Et sidste tidstjek finder sted i Monaco – South Darse, inden besætningerne ankommer til Parc Fermé i Monaco 

Nat fra tirsdag 6. januar til onsdag 7. februar, sidste etape

Sidste tradition at respektere: "Turini-natten". Konkurrenterne vil derfor forlade Monaco fra kl.

  • SR16: Sospel – Col de Turini fra kl. 22:15 med mål dømt på toppen
  • SR16: La Cabanette – Col de Braus fra kl. 23.20 og passagen gennem Orme- og Ablé-passene

Vend derefter tilbage, endelig denne gang, til Monaco, og de første besætninger ankommer til Port Hercule omkring kl. 01:20.

Oversigtskort over Monte-Carlo Historic Rally 2024:

FORTSÆTTES

 

Hit Counter