VANDT MESTERSKABET
MED STANDARDGEAR
Anders Kirkeby Hansen og Nicolai Aamann danske
mestre for tredje år i træk
De regerende danske rallymestre i Klasse RN1, Anders
Kirkeby Hansen og Nicolai Aamann, Haderslev/Kolding, holdt
igen, mens de kørte Rally Vestjylland - sæsonens
finalerunde i Dansk Super Rally Short - ved Skjern.
Anders Kirkeby Hansen og Nicolai
Aamann undlod at presse deres Ford Fiesta 1600 Sport for hårdt
for at kunne gennemføre slutrunden og for tredje gang i
træk genvinde mesterskabet i Klasse RN1.
Dét gjorde de for at skåne
deres Ford Fiesta 1600 Sport mest muligt på grund af et
teknisk handicap. Og dermed genvandt de mesterskabet, selv
om de i finalen sluttede på en andenplads i deres klasse.
- Vi fik en teknisk defekt i bilens gearkasse i Rally
Stoholm tidligere i år, og venter fortsat på de
reservedele, som blev bestilt straks efter. Derfor måtte
vi kørte Rally Vestjylland med en nedgearet
standardgearkasse og uden spærredifferentiale, men det
gik dog stærkt nok til at vinde mesterskabet for tredje
år i træk, konstaterede Anders Kirkeby Hansen efter godt
80 kilometer hastighedsprøver nord og øst for Bølling
ved Skjern.
Undervejs ved dagens dagens tredje
gennemkørsel på Bølling-prøven slog bagenden ud, så
bilen snurrede rundt, men uden at ryge af sporet
DM-vinderne
på vej i en af dagens gennemkørsler på den godt 18
kilometer lange hastighedsprøve ved Bølling
Sammen med co-driver
Nicolai Aamann var han tre gange tredjehurtigst og én
gang fjerdehurtigst i klassen på slutrundens godt 18
kilometer lange, kringlede og stedvis glatte hastighedsprøve,
som blev kørt - to gange den ene vej og to gange den
modsatte vej.
- Vi havde endda et kritisk øjeblik under den tredje
gennemkørsel, da bilens bagende i et kombineret højre-venstre
sving under den tredje gennemkørsel skred ud, men
heldigvis uden at vi røg af sporet., tilføjer Anders
Kirkeby Hansen, som i øvrigt synes, at der har været for
få løb i den forløbne sæson.
Nu er der vinterpause og tid til at få ordnet rallybilen,
så den står klar til sæson 2024, hvor han og Nicolai
Aamann satser på en fortsættelse af DSRS-turneringen.
- Jeg har ikke haft hverken tid, kræfter eller økonomi
til at satse på Dansk Super Rally-turneringens 2-dages løb,
men bliver dén i 2024 til 1-dags løb, skifter vi nok til
DSR. VI har dog også talt om at prøve nogle af de
rallyer, som køres syd for grænsen, bl.a. det såkaldte
Rally 70-koncept som indebærer, at kørerne selv skal sørge
for servicering af deres biler under løb. Deres sædvanlige
servicefolk må gerne være til stede, men de må ikke røre
bilerne. Det giver jo andre betingelser end de sædvanlige,
konstaterer den nykårede DM-vinder.
Med det lørdags-baserede 1-dags koncept elimineres
behovet for overnatning og fridag fra det daglige arbejde
- både for kørerne og deres servicefolk.
Rally Vestjylland var således et 1-dags løb, og det var
efter Anders Kirkeby Hansens opfattelse et effektivt og
velgennemført arrangement, som gav tid til det hele før,
under og efter på serviceområdet og hastighedsprøven.
______________
Foto: Morten Dam