KØRTE 8-10 KILOMETER
UDEN SERVOSTYRING
TIL MÅL I PORTO CERVO
Vallentin Rallysport fik markeret sig i Rally Terra Sarda og
sluttede som samlet bronzevinder i TER-serien 2023


- Ikke mere rally til mig i de næste 14 dage, svor Simon Vallentin efter at han søndag var nået op på målrampen i Porto Cervo på Sardinien. Men selvom han havde fået lange arme af at tumle sin Hyundai i20N Rally2 uden servostyring på de sidste 8-10 kilometer af weekendens Rally Terra Sarda, var han både glad og tilfreds. Han sluttede nemlig på generel fjerdeplads efter en hektisk duel med en WRC-bil og flere end 30 Rally2-biler.

Simon Vallentin og Peter Egholm på TER-sejrspodiet i Porto Cervo sammen med vinderne Pryce/Prévot og Leremiadis/Ometto på tredjepladsen.


- Vi kørte efter en placering i Top-5, så vi er tilfredse med fjerdepladsen i rallyets generalklassement, andenpladsen i TER-finalen og den samlede tredjeplads i TER-serien, pointerede sølvvinderen fra årets danske DM-opgør og bronzevinderen i Dansk Super Rally.
Fra start til mål i det godt 435 kilometer lange italienske rally viste den danske duo en stærk form, og satte flere gange den hurtigere italiener Vittorio Musselli og dennes muskelstærke Ford Fiesta WRC fra 2018 på plads.


Simon Vallentin med pokal og champagne, før det sluttede med champagnebad.



KNÆKKEDE EN FÆLG
På vejen til den sidste rallyprøve - SS11 - blev danskernes bil imidlertid mere og mere tung at styre. Og midt på SS10 blev styretøjet så trægt, at Simon Vallentin ved gennemkørslen af et parkeringsagtigt område ramte en kantsten og knækkede en af bilens fælge. Årsagen til problemet med styringen var lækkende servoolie.
- Det var ekstremt svært på de sidste 8-10 kilometer, men vi havde målrampen og sejrspodiet i sigte, så bilen skulle bare op på målrampen, men jeg er godt nok træt i armene nu, fastslog en glad og tilfreds Simon Vallentin efter at han sammen med co-driver Peter Egholm havde været på sejrspodiet med TER-vinderne Osian Pryce/Stéphane Prévot og den græske duo
Sotiris Leremiadis/Pietro Ometto på tredjepladsen.
Med andenpladsen i TER-runden sluttede danskerne tillige som bronzevindere i TER-turneringens samlede pointstilling!
  

Trods en lækkende servostyring mod slutningen af Rally Terra Sarda lykkedes det Vallentin og Egholm at nå til mål og deltage i champagnefesten



HJEM TIL VINTERPAUSE
- Vi fik maksimal støtte fra vores team og fik  blandet os i topstriden, så vi kan med sindsro tage hul på vinterpausen, få bilen renoveret og begynde planlægning af sæsonen 2024, tilføjede Simon Vallentin fra målområdet i Porto Cervo.
Teamets servicefolk, Bo Andersen og Jacob Egholm, havde travlt med at pakke sammen, da de få timer efter rallyets afslutning skulle med færgen til Genova og videre nordpå til Danmark, mens resten af det danske team flyver hjem mandag eftermiddag. Så det gav lidt mere tid til at lade roen falde efter det tætte opgør på Sardiniens meget udfordrende veje med minimal plads til fejl.
_________

 

Hit Counter