Gamle biler på Danmarks eneste bjergvej
Kørere fra hele landet til Munkebjerg Hillclimb

På næste søndag [den 13. august, red.] byder Munkebjerg Hillclimb på et overflødighedshorn af sjældne, smukke og potente, gamle biler, der kører race op ad Danmarks eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel. En bred vifte af biler fra ca. 1930 frem til 1990 er med, og det er gratis at se på.   

Fra løbets hjemby, Vejle, kommer Munkebjerg Hillclimbs grand old mand Ernest Kristensen i en SS 100 fra 1935. Denne bil er forløberen for Jaguar-mærket.

Ligeledes fra Vejle møder man Mads Nygaard i en Lotus Seven S1 fra 1960 og hans bysbarn Steen Kjølhede i en 11 år yngre Lotus Seven S4 fra 1971. De er begge i løbets top.

Visti Petersen fra Fredericia stiller vanen tro op i sin historiske Fiat Abarth fra 1970.

Fra Hinnerup møder Vincenzo Santangelo op i en Fiat X 1/9 fra 1977. Han har vundet Munkebjerg Hillclimb fire gange tidligere.

Den tidligere fartkonge i rally, Kristian Mulvad fra Struer, kommer i en Toyota Celica RA 21 fra 1973, en bil der i 1970’erne blev brugt af Toyotas fabriksteam i kampen om VM i Rally.

Den tidligere danmarksmester i historisk rally, Per G. Hansen fra Ringsted, kommer i sin lynhurtige BMW M3 fra 1987. Han er blandt løbets favoritter.

Per Einarsson fra Frederiksberg møder op i en på disse breddegrader meget sjælden bil, en Lancia Flavia Milleotto fra 1967 – i sin tid en meget velkørende firedørs rejsebil.

Munkebjerg Hotels ejer Hans Geschwendtner fra Dragør kommer vanen tro til start i sin Austin Healey 3000 Mk. 1 fra 1959.

Fra Odense møder man Niels Mørk i den efter moderne forhold lille bitte Austin Healey Sprite sportsvogn fra 1959. 

Lars Skou Laursen fra Silkeborg kommer til start i en Hillman Imp fra 1965. Dengang en konkurrent til Mini, i dag en nærmest uddød bil.

Horsens  bysbarn, Rallye Monte-Carlokøreren Toni Hansen kommer for første gang til start i sin nye rallybil, en Peugeot 205 Rally fra 1989.

Helt fra Nordjylland kommer der deltagere til Munkebjerg Hillclimb. Gert Simonsen fra Aalborg møder op i sin flotte BMW 2002ti fra 1971, mens Per Hjort Jensen fra Mariager har en overraskelse med. Han plejer at køre i en Mercedes-Benz 230 SL fra midten af 1960’erne, men nu har han anskaffet sig en langt nyere 300 SL fra 1991 som får sin ilddåb i Munkebjerg Hillclimb.

Løbets totalfavorit er som før den seksdobbelte vinder Heino Mejer fra Horsens. Han stiller op i sin Volvo 242 Turbo fra 1983.

Det er gratis for publikum at overvære løbet hele dagen, enten ved starten på Ibæk Strandvej, fra Casinosvinget midt på banen eller fra mål bag ryttergården ved Munkebjerg Hotel. Desuden er der gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden. 
 


En af de hurtigste i Munkebjerg Hillclimb: Steen Kjølhede gør sig klar til start i sin Lotus Seven S4 fra 1971.


Farvel til denne Mercedes-Benz 230 SL. Per Hjort Jensen kommer til Munkebjerg Hillclimb i en langt nyere 300 SL fra 1991

 

Video:

Se Mads Nygaard fra Vejle gennemkøre ruten i Munkebjerg Hillclimb i 2017 i sin Lotus Seven S1 fra 1960. Hent videoen i Fuld HD HER og læg den ud på din hjemmeside.

Noter:

Om Munkebjerg Hillclimb:

Munkebjerg Hillclimb er et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er 1,7 kilometer med en række krævende sving.

Der er gratis adgang for publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet ved stranden.

Om historiske perioder:

I historisk motorsport inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de historiske perioder som bestemt af FIA:

  • A) Før 1905

  • B) 1905-1918

  • C) 1919-1930

  • D) 1931-1946

  • E) 1947-1961

  • F: 1962-1965

  • G1: 1966-1969

  • G2: 1970-1971

  • H1: 1972-1975

  • H2: 1976-1976

  • I: 1977-1981

  • J1: 1982-1985

  • J2: 1986-1990

Link:

Se mere om løbet på https://hms.dk/hill-climb

 

 
 

Hit Counter