Er det DASU
der skal afgøre DM 2023?
Lidt fakta omkring afviklingen af DM.
DM1 Rallye Sulingen i Tyskland: Der er
et hold, der bliver udelukket på overskridelse af respittiden af
den tyske løbsledelse som foreskrevet i reglementet. Men den
danske delegation af DASU vil have det slettet igen, da de mener,
at det var en forglemmelse af det danske hold på grund af lang kø
ved prøven. Der var over 140 hold til start og resten fik
afleveret kontrolkortet. Man vælger den pragmatiske og sympatiske
løsning at det er mest fair, at løbet skal afgøres på prøverne,
og efter en halv nats pres på den tyske løbsledelse lykkedes det
at få ændret deres beslutning.
Dette er et klart brud på reglerne begået
af de danske DASU folk. Alle andre får en straf hvis de fejler
ved en tidskontrol, eller bliver de straffrie fra nu af?
DM2 Rally Vestsjælland: Der er nogle
hold der bruger dækvarmere. Det er klart og tydeligt forbudt ifølge
reglementet, så det kan ikke være en fejl man ubevidst kommer
til at lave. Dette er derfor et bevidst brud på reglementet, men
DASU folkene mener ikke at det skal straffes. Det var blandt andet
nogle af topholdene, så det ville jo være synd at skulle straffe
dem allerede inden start. Ræsonnementet var vel at løbet skulle
afgøres på prøverne.
DM3 Rally Aalborg: Ved Rally Aalborg
bliver der brugt slowzone, som der også er benyttet ved andre DM
løb. Der er bare ikke noget reglement for hvordan man bruger dem.
Derfor skal løbsledelsen have det specificeret i tillægsreglerne
hvordan de bruges og hvordan en eventuel overskridelse skal
straffes. Det var hverken beskrevet i tillægsregler,
slutinstruktionen eller bulletiner. Det blev heller ikke benævnt
på førermødet, hvor man i øvrigt rettede fejl i
rutebogen/opstillingen af chikaner, så alle deltagere vidste
hvordan de skulle køres og havde mulighed for at rette deres
noter til. Men da der ikke bliver nævnt noget om slowzone, så må
man antage, at den bliver brugt som i foregående løb, hvor man
er blevet udelukket, hvis man ikke satte farten ned, men straffri
hvis man var tæt på gennemsnitsfarten. Det viser sig efterfølgende
at 2/3 af feltet har haft en fart over de tilladte 60 km/t på et
eller andet tidspunkt i slowzonen. DASU dommerne melder ud i en
officiel beslutning, at da der ikke er klarhed i reglementet kan
man ikke foretage sig yderligere til DM3, men at reglerne vil
blive opdateret til næste afdeling af DM. Igen må man antage at
holdningen er, at løbet skal afgøres på prøverne.
Et af topholdene har haft en punktering på
prøven med slowzone og mister mange minutter på den pågældende
prøve. De lægger derfor en, efter vores mening meget usportslig,
protest mod beslutningen og vil have prøven slettet eller
beregnet fair tider på prøven, så de pludselig er med i kampen
igen. DASU vælger at lytte til topholdet og ændrer derfor
holdning til at løbet nu ikke længere skal afgøres på prøverne,
og begynder at dele straffe ud, selvom de selv har indrømmet at
der ikke er klarhed i reglerne og derfor grundlag for at dele
straffe ud. De uddelte straffe har store konsekvenser for os, da
vi får en straf som er langt udover den forseelse vi har begået.
Vi bliver rykket fra 2. til 4. pladsen i klassen og mister det
forspring på 9 point, som vi har bygget op på prøverne til DM1,
DM2 og DM3.
Resultatlisten med straffe bliver først
offentliggjort på Sportity (officiel opslagstavle ifølge tillægsreglerne)
et stykke tid efter den er underskrevet og mens alle deltagere er
samlet 6-700 meter fra Rally HQ til præmieoverrækkelse af DM i
Rallysprint. Straffene bliver tildelt med 1 sekund pr. kørt km/t
for meget. Det er dog uklart hvordan målingen er foretaget. Er
det indgangshastighed, højest målte fart eller gennemsnitsfart?
Vi prøver derfor at kontakte kørerkontakten,
men han svarer ikke. Vi får i stedet kontakt til en fra løbsledelsen
for at få afklaret hvad der foregår, og hvordan grundlaget for
straffene er beregnet. Hun ved ingenting og stiller os videre til
tidtagningen, som heller ikke ved noget. De er blot blevet fortalt
hvem de skal give straf til og hvor meget.
Da vi ikke kan få afklaret hvorfor vi skal
straffes så hårdt, beslutter vi at lægge en protest på
resultatlisten. Denne protest har man 30 minutter til at lægge
fra resultatlisten er offentliggjort. Men da der ikke er tidspunkt
på offentliggørelsen på Sportity, så har vi kun tidspunktet
hvor resultatlisten er underskrevet at gå ud fra, som ligger
noget forud for offentliggørelsen. Der er derfor ikke meget tid
tilbage at protestere i, når vi skal gå hen til rally HQ. Vi vælger
derfor at gå til løbslederen, som er i færd med at finde præmier
til DM i Rallysprint, for at lægge protesten. Men han vil ikke
tage imod protesten, da denne skal lægges skriftligt i Rally HQ.
Da vi siger til ham, at vi ikke kan nå at gå over til Rally HQ
inden tidsfristen udløber, trækker han blot på skuldrene og
arbejder videre på at finde præmier. Dette er en meget arrogant
opførsel fra en løbsleders side.
Vi forsøger derfor at nå over til Rally HQ
som er 6-700 meter væk, men porten mellem præmieoverrækkelsen
og Rally HQ er i mellemtiden blevet lukket og låst. Så vi skal
tilbage igen og udenom hele anlægget. Imens udløber
protesttiden. Da vi når over til Rally HQ er kørerkontakten på
vej væk og resten af løbsledelsen er ingen steder at se.
Vi mener derfor at vi er blevet frataget
muligheden for at lægge en protest, hvilket er imod reglementets
§65.1 Ydermere er §64.2.5 ikke blevet overholdt i afviklingen af
DM3, da resultatlistens offentliggørelse er forsinket, og der
ikke bliver meddelt et nyt offentliggørelsestidspunkt på den
officielle opslagstavle.
Vi sender derfor efterfølgende en protest
til Rallyudvalget, da reglementet ikke er overholdt i forbindelse
med afviklingen af DM3. Rallyudvalget svarer imidlertid, at de
ikke kan hjælpe fordi vi ikke har lagt en protest til løbsledelsen.
Altså netop det vi protesterer over, at vi blev forhindret i.
Enten har de ikke læst vores protest, eller også er de komplet
ligeglade.
Vi har snakket med Rallyudvalget to gange,
som begge gange siger, at de vil se på det. Anden gang sender vi
endda et onboard klip fra vores anden gennemkørsel af prøven,
som tydeligt viser, at vi ikke vinder noget tid i slowzonen. På
vores onboard kan vi se på RallySafe trackeren, at slowzonen er
260 meter lang. Med 60 km/t i gennemsnitsfart vil det hurtigst
tilladte 15,6 sekunder. Vi kører igennem slowzonen på et sted
mellem 15 og 16 sekunder. Det er derfor minimalt hvad vi vinder på
at have bremset sent ned til zonen. Alligevel bliver vi straffet
med 20 sekunder ved første gennemkørsel og 17 sekunder ved anden
gennemkørsel, da man vælger at straffe ud fra
indgangshastigheden. Vi bliver derfor straffet med 37 sekunder,
klart størst af alle, uden at have haft en gevinst ved overtrædelsen,
som opstår ved en lidt for sen nedbremsning. Rallyudvalget
erkender efterfølgende også, at vi ikke har en gevinst ved
overtrædelsen, og at straffen er udenfor proportioner.
Ved DM3 vælger DASU folkene derfor igen, som
ved de to foregående løb at tilsidesætte reglerne. Denne gang
har man dog ikke valgt at afgøre løbet på prøverne, men i
stedet ved at uddele ureglementerede straffe. Næste gang et løb
skal afvikles med en slowzone, mener vi at det mest retfærdige
vil være at straffe ud fra gennemsnitshastigheden. Og at reglerne
ikke laves om under afviklingen af et løb. Det er helt skandaløst,
at man gang på gang kan gå ind til et løb uden at vide hvilke
regler, der er gældende den pågældende dag.
Det er ikke første gang vi oplever, at
reglerne ikke er blevet fulgt i forbindelse med afviklingen af DM,
og vi brokker os normalt ikke og støtter op om dansk rally ved at
deltage i DM serien, men denne gang er grænsen nået for vores
retfærdighedsfølelse.
DASU kan fortsat vælge at lade DM serien afgøres
på vejene og af kørerne ved at lade løbets resultat uden
straffene i slowzonen tælle.
Jens-Ole Jensen og Thomas Jensen
|